Wednesday, December 26, 2012

Surau oh surau~

Assalamualaikum Sahabat.


Jadi hari ni aku nak cakap pasal surau. "Aik? Apa angin kau cakap pasal surau? Tak pernah pergi surau ke?". Oops maaf ya. Ini bukan angin. Ini bukan ribut. Ini cebisan hasil kerakusan otak aku berfikir.

Aku bukan nak cakap pasal surau biasa. Aku nak cakap pasal surau dalam shopping complex. Aku sedih weh. Rasa macam nak cincang arkitek yang bina mall yang tak ada surau! Like seriously weh?! Tak ada surau? Ya. Tak ada.

Wahai Encik Yang Berkaitan, surau bukannya memerlukan tempat yang sebesar alam. Cukuplah sekadar berapa kaki untuk memuatkan beberapa jemaah. Kau tahu tak besar pahala buat surau? Setiap kali orang guna, mengalir pahala kat kau. Kau tak nak?! Tahu tak syurga tu mahal?! Mana boleh masuk guna duit duniaaa!!

Bila cerita pasal surau tak wujud dalam mall ni, tiba-tiba aku ter-flashback satu kisah sedih berlaku kat aku. Takpelah, biarlah jadi simpanan dalam hati aku. Pengajaran untuk diri sendiri. Tapi serius aku cakap, pedih beb!

Kedua, tadi pasal tak wujud surau, ni dah wujud surau tapi..... ni surau ke stor?! Dahlah kau letak surau kat tingkat atas sekali dan kat hujung sekali tempat tangga kebakaran. Lepastu baru sampai depan pintu surau Ya Allah baunya.. Sedih kau tahu tak?! Bila nak masuk tempat kita nak beribadah kepada Allah, sepatutnya dalam keadaan suci, ni?!

Masuk je dalam surau. Hanya mampu terbeliak mata. Redha saja. Lebih baik aku luang masa kat sini sekejap daripada aku berfoya tanpa fikirkan tentang solat.

Kawasan dalam surau yang langsung tak dibersihkan. Yang bersihkan pun aku rasa bibik-bibik Indonesia yang kerja kat mall tu. Sebab dorang walaupun macam tu, setiap kali masuk waktu dorang solat. Banyak pahala mereka.

Aku rasa mula dari sekarang, semua kena bawa telekung sendiri. Hampir kebanyakan telekung yang aku check, semua dah hitam-hitam. Ada yang koyak. Ada yang orang sumbat, tengah rushing kot. (Husnuzon wahai diri)

"Alah, kalau tak ada ruang solat, kau cari jelah ruang sunyi kat mana-mana untuk tunai solat?"

Ya, aku tahulah secara logiknya solat saja dimana-mana. Cuma aku katakan, aku ni manusia yang susah khusyuk. Cuba kau bayangkan macam mana aku nak solat kalau bila rukuk orang lalu-lalang? Bukan ke memang tak boleh lalu depan orang solat?

Dan aku tabik spring-ring-ring dekat mall yang surau dia cantik dan bersih. Tapi kalau cantik je tapi kosong apa guna kan? Wahai anak muda yang muda dan tua dari aku, yang suka dating bajet sweet tu, janganlah double kan dosa dengan tinggal solat. Cuba kau bagi malaikat kiri rehat sekejap? Bagi malaikat kanan pula yang menulis dengan lajunya? Ye dok?

P/s : Sampai sekarang aku tak jumpa kat mana surau dalam Times Square.


Nothing Much Than You . Thanks (:

0 hati berbunga: